Tygr a drak: Klenot z Tchaj-wanu

Jsou filmy, od nichž toho mnoho nečekáme, abychom posléze zjistili, že se jedná o přelomová a zcela unikátní díla. Právě takovýmto překvapením byl pro některé z nás snímek Tygr a drak, od jehož premiéry v českých kinech nedávno uplynulo dvacet let. Zatímco jedni nadšeně mluvili o velkolepém návratu žánru wuxia, druzí se dojímali nad tragickou romancí odehrávající se ve světě, který nikdy (nejspíš) neexistoval. A byť jsme v následujících letech byli zavaleni filmy, jež byly natočeny v obdobném duchu, žádný z nich už úspěch a kvality Tygra a draka napodobit nedokázal. Je ale otázkou, zda to vůbec bylo možné...
Li Mu-Bai (Chow Yun-Fat) patří k největším mistrům meče své doby. Jednoho dne navštíví školu bojových umění, kde působí jeho dávná přítelkyně Shu Lien (krásná Michelle Yeohová). Ta měla kdysi snoubence, který se pro Liho obětoval. A právě úcta k jeho památce brání tomu, aby city, jež k sobě Li a Shu Lien chovají, došly naplnění. Li nicméně svou lásku, která se chystá na cestu do Pekingu, požádá, aby předala jeho meč, legendami opředený Zelený osud, do rukou ctihodného pana Tche. Hodlá totiž odejít na odpočinek.
V Pekingu se Shu Lien seznámí s dcerou guvernéra, ctižádostivou Jen (Zhang Ziyi), která velmi obdivuje dobrodružný život bojovníků s meči. Netrvá dlouho a z domu pana Tche někdo ukradne Zelený osud. Stopy vedou k obávané Nefritové lišce (Cheng Pei-Pei), kriminálnici, jež kdysi otrávila Liho mistra. Ale co když je to všechno jinak? Li Mu-Baiovi nezbývá nic jiného než změnit své plány a získat Zelený osud zpět. A podaří-li se mu při té příležitosti také pomstít smrt svého mistra, bude jeho mysl o to klidnější!
Splněný sen
"Tento film je určitým snem o Číně, která vlastně nikdy neexistovala. Snad jen v mých chlapeckých fantaziích, bohatě podporovaných filmy s bojovým uměním, s nimiž jsem vyrůstal, a barvitými romány, které jsem četl, když jsem měl dělat domácí úkoly. Že se mi ten sen splnil právě teď, když můžu v Číně natáčet film, je šťastná ironie mého života," nechal se svého času slyšet režisér Ang Lee (* 1954). Když tento rodák z Tchaj-wanu přišel v polovině 90. let do Hollywoodu, měl za sebou dvě vysoce ceněné hořké komedie: Svatební hostinu (1993) a Jíst, pít, muž, žena (1994). Obě byly dokonce nominovány na Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. Ve své nové domovině pak Lee natočil romantickou komedii Rozum a cit (1995), brilantní adaptaci stejnojmenného románu Jane Austenové, působivé psychologické drama Ledová bouře (1997) a drsný western Jízda s ďáblem (1999).
Tygr a drak opravdu není akční film, přestože obsahuje několik dlouhých scén, v nichž hlavní postavy předvádí své bojové dovednosti. Jejich choreografie je každopádně úchvatná (má ji na svědomí věhlasný Woo-ping Yuen - Opilý mistr, Matrix) a některé z nich nemají daleko k baletu. A jelikož se pohybujeme na území žánru wuxia, nemusíme si vůbec lámat hlavu s fyzikálními zákony. To znamená, že třeba Li Mu-Bai umí krásně "tančit" v korunách stromů nebo běhat po vodě. Působivost těchto scén ještě umocňuje kamera Petera Paua a geniální hudba Tan Duna (oba byli za svou práci odměněni Oscarem).
Jenže tím nejdůležitějším je zde příběh (převzatý z novely Dulu Wanga). Příběh o zradě a nenaplněné lásce. Ačkoliv by se to na první pohled nemuselo zdát, v centru veškerého dění stojí mladičká Jen. Zatímco její otec ji chce hlavně dobře provdat, ona sama touží po jediném: zažít velké dobrodružství. Tento sen se jí částečně splní, když ji v poušti přepadnou banditi, v jejichž čele stojí charismatický Loe (Chen Chang). Jen a Loe se do sebe pochopitelně zamilují, oběma je ale jasné, že jejich láska nemá budoucnost. Nejsou to však pouze zakázané city, co Jen sužuje: její nevinnou duši se totiž pokouší zničit temné síly. A je otázkou, zda ji Li Mu-Bai a Shu Lien ještě vůbec dokážou zachránit.
Mistrovské dílo
Bylo by velmi nespravedlivé a nešťastné označovat Tygra a draka za reprezentanta žánru (či vlastně subžánru) wuxia. Pod jeho hlavičkou totiž dříve vznikaly především filmy, které dnes označujeme jako brakové (wuxia doslovně znamená "váleční hrdinové"). Ang Lee z něj pouze převzal několik prvků, jinak stvořil hlubokomyslné dílo, jež si získalo publikum na celém světě. Marně se ho snažil překonat Zhang Yimou s filmy jako Hrdina (2002) či Klan létajících dýk (2004). Vizuálně byly možná krásné, leč obsahově spíše prázdné. Ještě hůře pak dopadlo volné pokračování, které o šestnáct let později natočil Woo-ping Yuen (Tygr a drak: Meč osudu - 2016). Zatímco Lee podřizoval vše (zejména akci) příběhu, jeho následovníci činili pravý opak.
Byl to navíc právě Lee, kdo pro filmový svět objevil herečku Zhang Ziyi. V době natáčení Tygra a draka jí sice bylo něco málo přes dvacet let, leč herecký výkon, který zde podala, byl skutečně mimořádný. V následujících letech se objevila nejen v obou zmíněných filmech Zhanga Yimoua, ale také v melodramatu Roba Marshalla Gejša (2005). Zato angažování Chow Yun-Fata a Michelle Yeohové bylo sázkou na jistotu: oba už v té době patřili k nejslavnějším asijským hercům. Chow Yun-Fat zazářil v několika filmech, jež režíroval John Woo (Lepší zítřek - 1986, Killer - 1989, Hard Boiled - 1992), a Michelle Yeohová potěšila v bondovce Zítřek nikdy neumírá (1997). Tygr a drak je oba každopádně zastihl ve vrcholné formě.
Tygr a drak sice získal hned čtyři Oscary (kromě těch za nejlepší hudbu a kameru ještě ty za nejlepší výpravu a neanglicky mluvený film), Ang Lee coby nejlepší režisér však nepochopitelně odešel s prázdnou. V následujících letech si to ale bohatě vynahradil: nejprve získal zlatou sošku za melodrama Zkrocená hora (2005), posléze za podobenství Pí a jeho život (2012). Ač byla obě tato vítězství (zejména to druhé) rozhodně zasloužená, zamrzí, že za svůj dosud nejlepší film obdržel Lee pouze nominaci. Z dalších snímků, jež po úspěchu Tygra a draka natočil, si pak zasluhují zmínku ještě comicsový Hulk (2003) a brilantní válečné drama Touha, opatrnost (2007).
Tygr a drak je jedním z těch mála filmů, jimž nelze nic vytknout. Potěší jak milovníky akce (ale pouze ty "náročnější", protože Tygr a drak není, jak už bylo řečeno, akční film), tak romanticky založené duše. Je to film velkolepý a současně intimní. Málokdo neuroní na jeho konci slzu dojetí. Tím, že ho natočil, si Ang Lee splnil svůj dávný sen. A nejen svůj. My diváci totiž často sníme o dokonalých filmech. Už proto, že jich je tak málo. A Tygr a drak mezi ně jednoznačně patří a patřit bude!
Foto: Pixabay