Jurský park: Velká filmová revoluce

Revoluční podívaná. Kolik filmů si už vysloužilo tento přídomek! A přitom zcela neoprávněně, neboť revoluční rovná se převratný. Je-li nějaký film hoden tohoto označení, pak je to určitě Jurský park Stevena Spielberga. Od té doby, co se na velkém plátně objevili oživlí dinosauři, už bylo velmi těžké diváky něčím překvapit. Spielbergovi se podařilo vytyčit zcela nové hranice a jeho následovníci je mohou nanejvýš opatrně posouvat. Proč opatrně? Protože s filmovými triky se to musí umět. Buď se je pomocí příběhu povede udržet "na uzdě", nebo jim příběh padne za oběť. Spielberg je ale naštěstí génius, který se nebojí velkých výzev.
"Na ničem jsme nešetřili," říká s oblibou miliardář John Hammond (Richard Attenborough), který se rozhodne vyhledat paleontologa Alana Granta (Sam Neill) a jeho kolegyni Ellii Sattlerovou (Laura Dernová). Rád by je totiž seznámil se svým novým ambiciózním projektem, jehož bezpečnost mohou posoudit pouze špičkoví odborníci. Vedle Granta a Sattlerové mezi ně patří také matematik Ian Malcolm (Jeff Goldblum) specializující se na teorii chaosu. A jaké překvapení Hammond na ostrově Isla Nublar skrývá? Nic menšího než Jurský park.
Skupině vědců se podařilo z komára zakonzervovaného v jantaru vyextrahovat dinosauří DNA. Netrvalo dlouho a země se po 65 milionech let znovu otřásla pod tíhou kroků druhohorních ještěrů. Že je to neetické? S tím si Hammond hlavu příliš neláme, chce jen nabídnout návštěvníkům svého parku senzaci. Potíž je ale v tom, že jeden z jeho zaměstnanců, počítačový expert Dennis Nedry (Wayne Knight), se nechal podplatit konkurencí, aby pro ni zcizil všech 15 druhů dinosauřích embrií. K tomu je však třeba na chvíli vyřadit z provozu všechny bezpečnostní systémy v celém parku, a to včetně elektřinou napájeného plotu. A přesně to se stane v okamžiku, kdy se vyhlídková auta s návštěvníky Jurského parku, mezi nimiž nechybí ani Hammondova vnoučata Lex (Ariana Richardsová) a Tim (Joseph Mazzello), zastaví nedaleko výběhu pro Tyrannosaura rexe. Gigantického predátora, který nechce krmení, nýbrž kořist!
Podruhé do téže řeky?
Na přelomu 80. a 90. let zažívala kariéra režiséra Stevena Spielberga období mírné stagnace. Poslední dva Spielbergovy filmy (Navždy – 1989, Hook – 1991) byly přijaty s nemalými rozpaky, čemuž se ostatně nelze příliš divit, neboť se tu bavíme o tvůrci, který měl už v té době na svědomí hity jako Čelisti (1975), Blízká setkání třetího druhu (1977), Dobyvatelé ztracené archy (1981) či E.T. - mimozemšťan (1982). Naštěstí se ale Spielbergovi naskytla možnost převést na filmové plátno úspěšný román Michaela Crichtona, v němž jsou lidé konfrontováni s druhohorními ještěry. Kdyby se však Spielberg striktně držel Crichtonovy knižní předlohy, byl by jen stěží výsledkem film, na nějž by mohli chodit do kin jak dospělí, tak dětští diváci.
Při natáčení filmu Čelisti, jenž je dodnes označován za historicky první blockbuster, byl Steven Spielberg donucen k improvizaci. Jelikož byl mechanický žralok v jednom kuse porouchaný, bylo třeba změnit strategii. A tak se Spielberg rozhodl děsit publikum tím, co není vidět, a pohled do žraločí tlamy mu dopřát jen výjimečně. Této strategie částečně využil i v Jurském parku (1993). Na prvního dinosaura si tak musí diváci docela dlouho počkat. O to větší úžas se jich ale zmocní ve chvíli, kdy se před nimi zjeví majestátní Brachiosaurus. A ještě promyšlenější je způsob, jímž je publiku "představen" Tyrannosaurus rex. Venku je tma a hustě prší. Na střechu vyhlídkového vozu dopadne ukousnutá kozí noha. Část drátěného plotu je stržena a země se začne otřásat. A napětí roste s každou další vteřinou.
Jak už bylo řečeno, Jurský park způsobil hotovou filmovou revoluci. Během jeho realizace byly vůbec poprvé ve větším měřítku použity počítačové triky. O ty se postarala společnost Industrial Light & Magic (ILM), kterou založil Spielbergův kamarád George Lucas, když v polovině 70. let pracoval na prvním díle Hvězdných válek (1977). ILM zaměstnávala největší trikové mágy, mezi nimiž nechyběli ani Dennis Muren a Phil Tippett. Animatronické dinosaury pak vytvořil věhlasný Stan Winston, častý spolupracovník Jamese Camerona. Triky, které jsou v Jurském parku k vidění, dosahují takové úrovně, že se nad nimi dodnes tají dech. Člověku se ani nechce věřit, že rozpočet Spielbergova filmu činil "pouhých" 65 milionů dolarů.
Uvidět a uvěřit
Spielbergův Jurský park ovšem není jen trikovou podívanou. Je v něm totiž přítomen také silný morální apel. Na přelomu 80. a 90. let bylo dosaženo mnoha vědeckých pokroků, a to i v oblasti genetického inženýrství. Nadšení bylo možná namístě, ale všechno má své meze. Temnou stránkou vědy se ve svých filmech zabývali již Stanley Kubrick (2001: Vesmírná odysea – 1968), Ridley Scott (Blade Runner – 1982) či James Cameron (Terminátor – 1984). Ze spisovatelů se pak o ní často zmiňoval právě Michael Crichton, jenž byl původní profesí lékař. Poselství Jurského parku (bez ohledu na to, zda se nyní zaměříme na Spielbergův film či Crichtonův román) je jasné: Hrát si na Boha je nebezpečné. Nejlépe to asi vystihne postava Iana Malcolma, když řekne, že "život si najde cestu". Z dnešního pohledu nejde o nic nového, ale v roce 1993 to bylo jiné. Přistupoval-li někdo k Jurskému parku jako ke sci-fi, ten se pak musel o čtyři roky později, kdy byla veřejnosti představena první naklonovaná ovce, hodně divit.
V době svého vzniku utržil Jurský park přes900 milionů dolarů, díky čemuž se na několik let stal komerčně nejúspěšnějším filmem všech dob (díky obnovené premiéře v roce 2013 pak jeho celosvětové tržby překročily hranici jedné miliardy dolarů). Jeho technické kvality byly oceněny třemi Oscary (za nejlepší zvuk, střih zvukových efektů a vizuální efekty), Sam Neill, představitel Alana Granta, se stal globální hvězdou a romány Michaela Crichtona začaly jít doslova na dračku. Celý svět navíc zachvátila dinosauří mánie a prudce vzrostl zájem o paleontologii. A Spielberg zatím potichu připravoval premiéru svého dalšího filmu, mistrovského dramatu Schindlerův seznam (1993). Byla to pro něj opravdu šťastná léta.
Na Jurský park se nezapomnělo. O čtyři roky později přišel Spielberg s volným pokračováním, jež neslo název Ztracený svět (1997). To dodnes patří k jeho nejpodceňovanějším filmům. Režii Jurského parku 3 (2001) si už vzal na starost Joe Johnston. Další dinosauří trilogie nazvaná Jurský svět pak vznikla v letech 2015–2022, přičemž Spielberg na ni dohlížel z pozice producenta. Napoprvé to ale bylo stejně nejlepší. Jurský park vzbudil obrovský úžas, který už nic nemohlo překonat. Steven Spielberg znovu přepsal filmové dějiny a dokázal celému světu, že Hollywood je místem, kde se sny stávají skutečností. A snad každý, kdo viděl Jurský park, tomu uvěřil. Však jej také natočil člověk, jenž svým talentem nikdy nešetřil.
Foto: Pixabay
Související:
https://milan-mundier.cms.webnode.cz/l/steven-spielberg-kral-filmove-zabavy-a-posel-humanismu/