James Cameron: Lev, který si jde hrdě za svým

09.04.2023

Přestože točí filmy, které jsou v prvé řadě o lásce, většina diváků je obdivuje především pro jejich technické kvality. Když zrovna nebuduje nové světy, oživuje ty staré. Nad svojí tvorbou si udržuje dokonalou kontrolu, která hraničí až s obsesí. Na svých filmech pracuje i dlouhá léta, a tak není divu, že jich dosud natočil pouze osm. Ve všech případech se však jednalo o skutečné milníky americké kinematografie. Vizionář. Romantik. Dobrodruh. Průkopník. Perfekcionista. Tím vším je James Cameron, nejúspěšnější režisér současnosti, jemuž se letos opět podařilo přepsat historické žebříčky největších filmových hitů. "Představivost je síla, která se dá přetvořit ve skutečnost," nechal se svého času slyšet. A podíváme-li se na jeho filmografii, nezbývá než s ním souhlasit.

Snílek za volantem kamionu

James Francis Cameron se narodil 16. srpna 1954 v kanadském Ontariu. Jeho otec Philip byl elektroinženýr, jeho matka Shirley zdravotní sestra. Cameronovi pocházeli z rodiny farmářů a měli kořeny ve Skotsku. "Zastávali stoicismus dělnické třídy a nesli si v sobě odkaz jakobitských rebelů a šermířů," charakterizoval je Ian Nathan v nedávno vydané biografii James Cameron: Retrospektiva. Výjimečnou osobností byla především Shirley Cameronová. Navzdory své původní profesi měla tato štíhlá blondýna s výraznýma modrýma očima velkou slabost pro automobilové závody. Pěstovala turistiku, účastnila se dálkových pochodů a dokázala sestavit pušku se zavázanýma očima. Ve svém synovi probouzela umělecké vlohy. Jako dospívající dívka opanovala krajskou uměleckou soutěž na podporu válečných dluhopisů se svým panoramatem hořícího města. Při malování nejčastěji používala olejové a akvarelové barvy.

"Jakmile mě něco oslovilo, musel jsem to okamžitě nakreslit," vzpomínal jednou Cameron. Už jako dítě byl mimořádně zručný, neustále něco rozebíral a montoval. V patnácti letech úspěšně absolvoval potápěčský kurz. Co ho k tomu vedlo? Nejspíše jeho láska k oceánům. "Byl to mimozemský svět, který jsem měl skutečně na dosah," vyjádřil se zasněně. Nepřekvapí, že byl také velkým obdivovatelem francouzského oceánografa Jacquese Cousteaua. Když bylo Cameronovi sedmnáct let, přestěhoval se s rodiči do blízkosti Los Angeles, neboť tam jeho otec dostal lákavou pracovní nabídku. Sám se pak přihlásil na studium fyziky a angličtiny na Kalifornské státní univerzitě.

Ve škole však dlouho nevydržel. Snil totiž o kariéře filmového režiséra. Oženil se se servírkou Sharon Williamsovou a nechal se zaměstnat jako domovník, mechanik či řidič kamionu. A mezitím spřádal své odvážné vize. S partou přátel pak natočil krátkometrážní sci-fi Xenogenesis (1978), kterou zafinancovalo konsorcium mormonských zubařů z Orange County. Cesty osudu jej nakonec zavedly ke společnosti New World Pictures řízenou věhlasným Rogerem Cormanem. Na toho udělalo nadšení, s nímž Cameron stavěl pro jeho filmy modely vesmírných lodí a makety planet, takový dojem, že ambicióznímu mladíkovi nabídl post vedoucího výpravy pro dobrodružnou sci-fi Sador, vládce vesmíru (1980). Jelikož se Cameron osvědčil, byl záhy pověřen prací na vizuálních efektech pro snímek Útěk z New Yorku (1981). Během svého působení u Cormana se Cameron také seznámil s Gale Anne Hurdovou, svojí budoucí druhou manželkou.

Zrození Železného Jima

První zkušenost, kterou James Cameron udělal s filmovou režií, by pro jiného nováčka byla velmi demotivující. Italský producent Ovidio G. Assonitis mu nabídl práci na hororu Piraňa II: Létající zabijáci (1981). Byla to ale léčka. Assonitis chtěl zmíněný film od začátku také režírovat, smlouva se studiem však striktně vylučovala jeho distribuci ve Spojených státech, pokud by nebyl dílem Američana (či alespoň naturalizovaného Kanaďana). A tak byl Cameron po pouhých dvanácti dnech z natáčení vyhozen s odůvodněním, že jím pořízený materiál je pro film nepoužitelný. Neústupný Cameron se tedy vloupal do studia a všechny scény, které natočil, sestříhal podle svých představ. Assonitis byl ale neoblomný a pomocí podlé lsti dosáhl nakonec svého: měl svůj vlastní (a dodejme, že velmi špatný) film. Cameron byl každopádně v titulcích uveden jako spolurežisér.

Extrémní nervové vypětí, jež provázelo spolupráci s proradným Assonitisem, si vyžádalo svoji daň: Cameron strávil několik dní na lůžku s vysokými horečkami. Jedné noci se mu zdál děsivý sen o tom, jak ho pronásleduje vraždící robot. A právě ten inspiroval Camerona k natočení akční sci-fi Terminátor (1984). Zatímco Cameron si vzal na starost scénář a režii, Hurdová se ujala produkce. Samotné natáčení nebylo zrovna jednoduché: zkomplikovalo jej jak dlouhé čekání na představitele hlavní role Arnolda Schwarzeneggera (který musel nejprve absolvovat natáčení fantasy Ničitel Conan), tak skutečnost, že rozpočet byl velmi omezený. Je paradoxem, že Cameron o Schwarzeneggera původně vůbec nestál. Údajně chtěl během setkání s ním vyvolat hádku, aby jej pak nemusel do svého filmu obsazovat. Oba cílevědomí lvi si však okamžitě padli do oka a stali se dobrými přáteli. Výsledkem jejich první spolupráce navíc byla strhující podívaná, jež působila dojmem, že stála mnohem více peněz, než tomu bylo doopravdy. Cameron nabídl divákům velmi originální vizi budoucnosti: svět po nukleární válce, v němž jsou poslední zbytky lidstva decimovány mechanickými zabijáky. Když se ale do jejich čela postaví hrdinný John Connor, musí počítačový systém Skynet poslat do naší doby cyborga T-800, aby zabránil Connorovu narození tím, že zabije jeho matku Sarah. Schwarzenegger s Cameronovou pomocí stvořil jednoho z nejikoničtějších filmových záporáků a současně proslavil hlášku "I'll be back".

Jelikož se Terminátor setkal s nemalým diváckým úspěchem a nedlouho po své premiéře si vydobyl kultovní status, dostalo se jeho režisérovi nebývalé tvůrčí svobody. A tak Cameron vytáhl ze šuplíku scénář k pokračování sci-fi hororu Ridleyho Scotta Vetřelec (1979). Obával-li se někdo, že si tím ukousl příliš velké sousto, pak zcela zbytečně. Cameron se rozhodl vydat zcela odlišnou cestou než Scott, s nímž se o svém odvážném projektu odmítal radit. "Nechápal jsem, jak by mi rozhovor s Ridleym mohl pomoct s mým příběhem," vysvětlil. Tam, kde se Scott spoléhal na tajemno, vsadil Cameron na říznou akci. Proti armádě vetřelců postavil armádu mariňáků a z hrdinné astronautky Ellen Ripleyové (vynikající Sigourney Weaverová) učinil náhradní mámu malé Newt, dcery zavražděných vesmírných kolonistů. Cameronovi Vetřelci (1986) tak představují zcela ojedinělý úkaz: jedná se o pokračování, které sice změnilo žánr, ale zachovalo kvalitu. Dokazuje to i sedm oscarových nominací, z nichž se hned dvě – za nejlepší střih zvuku a vizuální efekty – podařilo proměnit ve zlato.

Pachuť neúspěchu okusil Cameron zatím pouze jednou. Paradoxně s filmem, který patří k tomu nejlepšímu, co kdy natočil. Výpravná sci-fi Propast (1989) zavedla diváky do hlubin oceánu, kde se rozhádaní manželé Bud a Lindsey Brigmanovi (nezapomenutelní Ed Harris a Mary Elizabeth Mastrantoniová) snaží zachránit posádku havarované jaderné ponorky a zpacifikovat jejího duševně narušeného velitele. Při této příležitosti jsou konfrontováni s přátelsky nakloněnou mimozemskou inteligencí. Propast je technicky brilantní a současně neuvěřitelně povznášející podívanou, jež do značné míry předznamenala Cameronovu soudobou tvorbu. Její tržby však byly velikým zklamáním: celosvětově si přišla na pouhých 90 milionů dolarů, zatímco její rozpočet činil téměř 70 milionů. Natáčení navíc připomínalo noční můru. Cameron se během něj málem utopil a nároky, které kladl na své herce, byly natolik vysoké, že si vysloužil pověst tyrana. A aby toho nebylo málo, začalo se rozpadat jeho manželství s Hurdovou. Oscar za nejlepší vizuální efekty byl jen chabou náplastí za všechna prožitá utrpení. Příčiny neúspěchu se pokusil ve své knize James Cameron: Retrospektiva objasnit Ian Nathan: "Možná byl film příliš vážný, příliš hluboký (chcete-li) a odplul mimo komerční vody. Což může být důvod, proč poskytuje tak zajímavý pohled na Camerona. Tam, kde bude Titanic herkulovský, Propast byla danteovský film, který prověřil odvahu všech zúčastněných. Především Jamese Camerona. Ale je to také film, který je nejvíce sladěn s tím, kým je: nevyhnutelně vtahovaným do neprobádaných vod, fatálně riskujícím a s potřebou ponořit se zpět do lůna moře."

Lamač rekordů a diváckých srdcí

Po rozvodu s Hurdovou se James Cameron oženil s režisérkou Kathryn Bigelowovou. Je otázkou, zda svazek těchto dvou silných osobností mohl vydržet déle než ony dva roky. S příchodem 90. let každopádně Cameronova kariéra nabrala zcela nový směr. Železný Jim se totiž rozhodl natočit pokračování svého Terminátora. A ani tentokrát nenaservíroval divákům klasický sequel. Nešlo ani tak o to, že měl k dispozici téměř stomilionový rozpočet, ale spíše o to, jak naložil s hlavními postavami. Zatímco Sarah Connorová se snaží utéct z psychiatrické léčebny, její pubertální syn John zápolí se svými pěstouny. Z budoucnosti pak přichází hned dva terminátoři: T-1000, který má Johna zabít, a T-800, který ho má naopak chránit. Zastaralého T-800, jenž se Johnovi stane takřka náhradním otcem, neztvárnil nikdo jiný než Arnold Schwarzenegger. Šlo o další Cameronův mistrovský tah. Schwarzenegger byl v té době vnímán jako ztělesnění amerického snu a jako hodný cyborg se stal klíčem k celému filmu: stroj se choval daleko lidštěji než sami lidé. Terminátor 2: Den zúčtování (1991) se stal samozřejmě obrovským hitem. Celosvětově utržil přes půl miliardy dolarů a získal čtyři Oscary (za nejlepší mix zvuku, střih zvuku, masky a vizuální efekty). A odstartoval také hotovou trikovou revoluci, kterou o dva roky později dokonal Steven Spielberg se svým Jurským parkem.

Akční komedie Pravdivé lži (1994) je zdánlivě "nejobyčejnějším" Cameronovým filmem. Jedná se o volný remake francouzské taškařice Podtrženo, sečteno! (1991), jehož ústředním protagonistou je supertajný agent Harry Tasker (skvělý Arnold Schwarzenegger). Jeho žena Helen (Jamie Lee Curtisová) ovšem žije v domnění, že obchoduje s počítači, a za špiona naopak považuje fanfaronského prodavače ojetých aut, který se ji pokouší svést. Pravdivé lži zafungovaly jako příjemně ironická tečka za érou neohrožených svalovců a současně předznamenaly triumfální návrat Jamese Bonda. Vzhledem k tomu, jak dobře v nich funguje humor, člověk až zalituje, že Cameron tu a tam nenatočí i nějakou veselohru. Pravdivé lži možná nezlámaly tržební rekordy, přesto se ale staly suverénním diváckým hitem. A současně zakončily – slovy Arnolda Schwarzeneggera - "komorní" období Cameronovy režisérské kariéry.

"Všichni víme, že se loď potopí... Musíte vyprávět o tom, jak nevyhnutelné potopení lodi ovlivní lidi, na nichž vám záleží." Tato slova pronesl James Cameron v době, kdy začal pracovat na scénáři k romantickému velkofilmu Titanic (1997). Na pozadí největší námořní katastrofy odvyprávěl dojemný příběh o lásce, jež se rozhořela mezi chudým malířem Jackem Dawsonem (Leonardo DiCaprio) a dívkou z urozené rodiny Rose DeWitt Bukaterovou (Kate Winsletová). Mnozí prorokovali, že společně s Titanicem se potopí i Cameronova kariéra. Režisérův perfekcionismus způsobil, že se rozpočet filmu vyšplhal na astronomických 200 milionů dolarů. Cameron převzal plnou odpovědnost za jeho případný neúspěch a vrátil studiu svůj honorář. Veškeré jeho úsilí se každopádně vyplatilo. Titanic oživil starý svět se vší jeho pompou a s maximální věrohodností zachytil zkázu "nepotopitelné" lodě. Dokonale zafungovala také romantická linka, čímž byli příjemně zaskočeni především ti, kteří až dosud považovali Camerona za režiséra "chlapáckých" filmů. Co bylo dál, je všeobecně známo. Titanic získal rekordních jedenáct Oscarů (za nejlepší film, režii, hudbu, píseň, kameru, výpravu, kostýmy, střih, mix zvuku, střih zvuku a vizuální efekty) a s celosvětovými tržbami 1,8 miliardy dolarů se na dlouho stal komerčně nejúspěšnějším filmem všech dob. Díky dvěma obnoveným premiérám dnes jeho zisky z kin přesahují částku 2,2 miliardy dolarů. "Jsem král světa," zvolal při přebírání Oscara za nejlepší režii dojatý Cameron. Později k tomu dodal: "Nikde ze sebe neuděláte blázna před miliardou lidí tak spolehlivě jako na Cenách Akademie."

Pandora volá

Nedlouho po úspěchu Titanicu se Cameronovi rozpadlo i jeho čtvrté manželství, tentokrát s herečkou Lindou Hamiltonovou, představitelkou Sarah Connorové v obou Terminátorech. Při natáčení svého oscarového hitu se však Železný Jim seznámil se Suzy Amisovou (ztvárnila v něm roli vnučky zestárlé hlavní hrdinky), načež s ní v roce 2000 stanul před oltářem. Amisová dala Cameronovi hned tři děti a pomohla mu nalézt onen vytoužený vnitřní klid. Má také pochopení pro jeho nebezpečné kousky, jimž dodnes vévodí výprava na dno Mariánského příkopu. "Na Jimově vztahu k moři něco je," nechala se jednou slyšet. A ještě lépe to vystihl sám Železný Jim: "Toto je můj kostel," řekl, když se zase jednou ocitl na dně oceánu, "sám tady dole." Ze své lásky k oceánům se Cameron vyznal také prostřednictvím filmových dokumentů Expedice Bismarck (2002), Tajemství Titanicu (2003) a Tajemné hlubiny (2005). Nezapomínejme však ani na to, že je Cameron spoluautorem scénáře k filmům Rambo II (1985), Zvláštní dny (1995) a Alita: Bojový Anděl (2019). Prostřední z nich režírovala Kathryn Bigelowová, poslední chtěl Cameron dlouho natočit sám.

Po mnohaleté pauze vyplněné natáčením dokumentů a objevováním nových filmových technologií se "král světa" vrátil s epickou fantasy Avatar (2009). Šlo o příběh bývalého mariňáka Jakea Sullyho (Sam Worthington), který se vydává na planetu Pandora, aby tam infiltroval místní domorodý kmen Na'vi. Na Pandoře se totiž nachází monumentální Rodný strom, pod nímž je ukryto bohaté naleziště vzácné horniny, která je vhodná pro výrobu vesmírných korábů. Sully však mezi domorodými obyvateli Pandory nalezne nový smysl života, navíc se zamiluje do princezny Neytiri (Zoe Saldana). Avatar není ani tak o příběhu, jako spíše o emocích. Divák společně s Jakeem objevuje krásy Pandory a čím více času na ní stráví, tím méně se mu chce vracet do reality. Všechna ta fauna a flora působí tak opravdově! Během natáčení navíc Cameron co nejvíce vytěžil z možností formátu 3D, čímž zase posunul kinematografii o pořádný kus dál. K dnešnímu dni utržil Avatar téměř 3 miliardy dolarů, což z něj dělá komerčně nejúspěšnější film všech dob. Také byl oceněn třemi Oscary (za nejlepší kameru, výpravu a vizuální efekty), ale v obou nejdůležitějších kategoriích (nejlepší film a režie) bodovala Cameronova exmanželka Kathryn Bigelowová s válečným dramatem Smrt čeká všude.

Jistě, Avatar je také ekologickou agitkou. Ovšem ekologickou agitkou, která je myšlena upřímně. Ochrana přírody leží Cameronovi již několik let na srdci, žádné politické cíle jejím propagováním nesleduje. Někteří se obávali, že okouzlení z Avatara časem vyprchá – a společně s ním také zájem o další díl. Omyl! Po třinácti letech dorazil do kin Avatar: The Way of Water (2022), jehož prostřednictvím Cameron znovu dokázal, že je expertem na vysoce kvalitní sequely. Představil divákům další část svého vysněného světa a na více než tříhodinovém prostoru rozehrál působivé rodinné drama. A při té příležitosti odsoudil komerční lov velryb. Vše, co fungovalo v prvním díle, fungovalo i v díle druhém. Pouze se malinko, jak název napovídá, změnilo prostředí. Avatar: The Way of Water utržil celosvětově přes 2,3 miliardy dolarů, čímž se stal třetím komerčně nejúspěšnějším filmem všech dob. Nedávno získaného Oscara za nejlepší vizuální efekty pak můžeme vnímat jako onu pomyslnou třešničku na dortu.

Mezi čtyřmi komerčně nejúspěšnějšími filmy všech dob najdeme hned tři, které jsou dílem Jamese Camerona: Avatar, Avatar: The Way of Water a Titanic. Ve všech případech se jedná o zcela výjimečné počiny. Ty ovšem představují i ostatní Cameronovy filmy, zejména pak Propast a Terminátor 2: Den zúčtování. Může nás samozřejmě mrzet, že Cameron neusedá za kameru častěji, ale proč by měl točit za každou cenu a rozmělňovat svůj výjimečný talent? Navíc už má prakticky hotového třetího Avatara a do roku 2028 plánuje další dva díly. Pln obav z aktuální situace ve světě navíc uvažuje o natočení filmu varujícím před použitím jaderné bomby. Je samozřejmě otázkou, zda se dočkáme dalšího Terminátora. S režisérem Timem Millerem se Cameron pokusil nastartovat novou trilogii, leč nepovedlo se. Jakkoliv byl Terminátor: Temný osud (2019) výborný, jeho tržby byly žalostné. Železného Jima to však trápit nemusí. Je šťastný, úspěšný a plný tvůrčí energie. A jeho radost z práce a ze života je neuvěřitelně nakažlivá!


Vydržet se lvem není vždy jednoduché. Dvěma Zuzkám se to ale povedlo: Suzi Amisové a Zuzce Mundierové. A právě druhé z nich s láskou věnuji tento článek!


Hodnocení filmů Jamese Camerona:

Terminátor (1984) – 90 %

Vetřelci (1986) – 100 %

Propast (1989) – 100 %

Terminátor 2: Den zúčtování (1991) – 100 %

Pravdivé lži (1994) – 100 %

Titanic (1997) – 100 %

Avatar (2009) – 100 %

Avatar: The Way of Water (2022) – 100 %

...nuda, skoro samá "stovka".


Foto: Wikimedia Commons (James Cameron speaking at TED 2010 by Steve Jurvetson from Menlo Park, USA, 13 February 2010, 11:21; This file is licensed under the Creative Commons Attribution 2.0 Generic license)

© 2019 Milan Mundier web. vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky